Podiumangst, de beste 10 tips

podiumangst

podiumangstPodiumangst, de beste 10 tips

Podiumangst, iedereen heeft wel eens plankenkoorts gehad, je weet wel het moment wanneer je voor ene publiek moet optreden en je krijgt ineens een knoop in je maag en zwetende handen, of last van buikpijn, hoofdpijn of een droge mond, dit zijn allemaal uitingen van plankenkoorts. Maar je kan van planken koorts af komen en in dit artikel gaan wij je enkele tips geven hoe je dat kan doen.

 

 

  1. Als eerste moet je heel goed voorbereiden, maar dat is niet alles! Je moet er echt ook werk in stoppen en elke dag oefenen, je start al zeker 2 weken voor het eigenlijke optreden met oefenen en dat doe je gewoon elke dag een uurtje. Alleen zo zal je optreden smooth verlopen.
  2. Door te visualiseren dat je een spetterende optreden zal geven en ook echt helemaal in te leven maakt je zekerder van je zaak en geeft je de gelegenheid om ook echt zeker te zijn van jezelf en je goed voor te bereiden.
  3. Denk altijd positief, ook al zit het een beetje tegen en ben je bang dat het slecht zal gaan is het toch gewoon heel belangrijk om positief te blijven. Dit kan je doen door aan iets leuks te denken.
  4. Adem rustig en geconcentreerd en voel je lekker in je vel. Probeer gewoon tot rust te komen door te denken aan iets leuks en positief.
  5. Naast rustig ademen is ontspanning ook heel belangrijk. Probeer zoveel als mogelijk te ontspannen.
  6. Alcohol, drugs en andere verdovende middelen zullen echt niet helpen en je alleen maar van je concentratie en geweldig optreden afhouden.
  7. Als je op het podium bent kijk door het publiek heen in plaats van naar het publiek, dit helpt vast ook wel om je beter te laten voelen.
  8. Laat je angst los en ga gefocust af op je doel. Je zult merken dat wanneer je recht erop af gaat het ook veel makkelijker is om een goede show neer te zetten.
  9. Als het echt heel moeilijk gaat kun je in het ergst geval nog altijd coaching nemen en op die manier proberen je zenuwen te kalmeren.

Neem voldoende water mee en drink deze ook echt op. Drinken is heel belangrijk voor je stembanden.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *